Friday 3 February 2012

TIP-TIP BELAJAR


Disini ana ingin berkongsi sedikit tip=tip belajar untuk semua rakan yang sedang belajar ilmu-ilmu daripada Allah, ana tidak kata yang tip ini berkesan, tapi sekadar perkongsian sahaja.

TIP-TIP BELAJAR
·         Jangan tidur lewat
Tempoh waktu yang disarankan untuk memperoleh badab yang cergas dan akal minda yang cerdas keesokan harinya adalah antara tujuh hingga lapan jam. Tidur lewat bukan sahaja tidak baik untuk kesihatan malah akan menyebabkan pelajar berasa letih dan mengantuk di dalam kelas.

·         Bawa bekalan air kosong atau air suam
Otak memerlukan bekalan oksigen yang cukup untuk merangsangkan daya berfikir dan kekurangan itu akan menyebabkan sel otak menjadi lemah lantas menyukarkan pelajar berfikir atau mengikuti pembelajaran. Cara paling mudah dengan minum air kosong kerana ia menjadi pembekal oksigen yang baik kepada otak.

·         Lakukan pergerakan tangan dan mata semasa guru sedang mengajar
Ambil kertas kosong dan cuba catat atau lakarkan fakta yang disampaikan guru manakala mata hendaklah sentiasa galak memerhatikan pergerakan guru. Jika bebola mata seseorang pelajar itu kurang bergerak atau hanya memandang satu arah saja bermakna dia sedang mengelamun dan pasti mengantuk selepas itu.

·         Amalkan pemakanan sihat
Pemakanan sihat sangat penting untuk membantu pelajar focus dalam kelas antaranya madu, kacang, tenusu, dan buah-buahan. Elakkan daripada mengambil makanan segera.

·         Kurang minat dalam sesuatu pelajaran
Kurangnya minat terhadap sesuatu subjek atau cara pengajaran guru boleh memberi kepada keupayaan pelajar di dalam kelas. Untuk mengelakkannya, pelajar mahupun guru perlu bijak mencari mekanisme terbaik mengatasinya.

No comments:

Post a Comment